DOELGROEP

We vertrekken in De Hagewinde vanuit de kracht van elk kind, jongere en volwassene zonder uit het oog te verliezen dat er bijzondere noden zijn. Deze noden zijn voor een groot deel doelgroepspecifiek. De Hagewinde richt zich op drie doelgroepcategorieën, al dan niet gecombineerd:

  • Gedrags- en emotionele stoornis (GES)
  • Autismespectrumstoornis (ASS)
  • Verstandelijke beperking (zwakbegaafd, licht tot matig mentale handicap)
GES

GES

GES (gedrags- en emotionele stoornis) is een verzamelnaam van verschillende stoornissen met externaliserende en internaliserende gedragskenmerken en die het gedrag en de emoties van een persoon beïnvloeden. Personen met een GES-problematiek hebben vaak moeite met het reguleren van hun emoties en vertonen gedrag dat niet of minder goed aansluit bij de situatie, zoals impulsiviteit, agressie, extreem verdriet of angst. Deze stoornissen kunnen zich op verschillende manieren uiten, zoals gedragsproblemen op school of thuis, moeite met sociale interacties, of gevoelens van hopeloosheid. GES kan het dagelijks functioneren verstoren en heeft vaak invloed op de ontwikkeling van kinderen en jongeren, zowel sociaal als emotioneel.

Bij het overgrote deel van de kinderen met een GES-diagnostiek is er geen sprake van een oplosbaar probleem dat weggewerkt kan worden, maar van een situatie van blijvende aard (zoals dit ook geaccepteerd wordt bij kinderen met bv een visuele of motorische beperking). Kinderen met GES (en hun context) begeleiden en ondersteunen heeft als specifiek doel die kinderen (en hun context) te leren omgaan met hun problemen, stoornis, beperking, handicap.

Voorbeelden zijn:

  • Aandachtstoornissen
  • Oppositioneel-opstandige gedragsstoornis
  • Sociale angststoornis
  • Reactie of ontremde hechtingsstoornis
  • Depressieve stoornis bij kinderen

ASS

ASS (Autismespectrumstoornis) is een ontwikkelingsstoornis die invloed heeft op verschillende aspecten van het functioneren waaronder sociale relaties, communicatie, flexibel denken en handelen en het verwerken van informatie. Informatie wordt op een andere manier verwerkt door de hersenen. Dit kan zich manifesteren in verschillende gradaties en kan een beperkte tot ernstige invloed hebben op het dagelijks functioneren.

De hoofddomeinen zijn:

  • Moeilijkheden met sociale interactie en communicatie
    • Personen met ASS kunnen moeite hebben met sociale signalen, het onderhouden van gesprekken en het ontwikkelen van relaties. Bv oogcontact maken, tonen van emotie via lichaamstaal of gezichtsuitdrukkingen, gesprekken aanknopen, … .

 

  • Beperkte gedragingen, interesses en activiteiten
    • Personen met ASS kunnen zich vasthouden aan rigide gedrag of aan regels of rituelen vanuit een gevoel van houvast, veiligheid en structuur. Verandering van routine of nieuwe situaties kunnen verwarring veroorzaken.

LICHT VERSTANDELIJKE BEPERKING

Een licht verstandelijke beperking is een stoornis in de intellectuele en adaptieve functies die zich uit in een lager niveau van cognitief functioneren.  Het geeft een behoefte aan ondersteuning weer bij het uitvoeren van en deelnemen aan activiteiten. Ze kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met abstract denken, het oplossen van complexe problemen of het plannen van dagelijkse taken. Sociale vaardigheden kunnen variëren, maar vaak zijn er uitdagingen in communicatie en in het aangaan van sociale relaties.

Voor de diagnose verstandelijke handicap moet voldaan worden aan drie criteria (site VAPH):

  • het intelligentiecriterium: de persoon heeft een duidelijke beperking in het intellectueel functioneren. Dat kan aangetoond worden met behulp van een gestandaardiseerde intelligentietest waarop de persoon een intelligentiequotiënt (IQ) van 70-75 of lager behaalt.
  • het criterium adaptief gedrag: de persoon ondervindt gelijktijdig aanwezige tekorten in of beperkingen van het huidig aanpassingsgedrag. Adaptief gedrag wordt beschouwd als een verzameling van drie soorten vaardigheden:
    • conceptuele vaardigheden: taal, leesvaardigheid, schrijven, begrip van geld, tijd en getallen
    • sociale vaardigheden: interpersoonlijke vaardigheden, sociale verantwoordelijkheid, zelfwaardering, niet goedgelovig of naïef zijn, sociaal probleemoplossend gedrag, zich houden aan regels, voorkomen om in een slachtofferrol terecht te komen
    • praktische vaardigheden: activiteiten van het dagelijks leven (bv. zelfzorg), kunnen werken, gezondheidszorg, mobiliteit en verplaatsingen, zich houden aan routines en schema’s, veiligheid, omgaan met geld en multimedia
  • het ontwikkelingscriterium: de intellectuele en adaptieve beperkingen moeten voor de leeftijd van 22 jaar begonnen zijn. Er moet dus sprake zijn van een ontwikkelingsstoornis.

ORTHOPEDAGOGISCHE VISIE

Het ultieme streefdoel is dat elk kind zich goed voelt in zijn vel. Het concrete doel is het op maat en zorgzaam optimaliseren van ontwikkelingskansen, het stimuleren van morele zelfsturing en het creëren van toekomstperspectief. 

We trachten dit te realiseren vanuit een aantal zeer belangrijke invalshoeken:

Het versterken van de context

Contextversterkend werken heeft als doel te zoeken naar en aan te sluiten op de krachten binnen de contexten van het kind en deze krachten in te zetten als middel om de groei en en ontwikkelingskansen van het kind én de context te steunen. Deze ondersteuning wordt in dialoog met het kind en zijn ouders (en ruimere context) afgestemd op de zorgnoden.

Een afgestemd leef- en werkklimaat

Een zorggroep of een ondersteunende dienst is nooit een doel op zich, maar is steeds het middel om groeikansen en toekomstperspectief te bevorderen. Het leef- en werkklimaat moet afgestemd zijn op de eigenheid en zorgnood van het kind en zijn of haar context. Het leefklimaat binnen de zorggroepen van MFC De Hagewinde is daarom best ‘zo gewoon als kan, zo specifiek als moet’.

Naast en binnen het afgestemde groepsklimaat worden er geïndividualiseerde leer- en zorgtrajecten uitgebouwd, steeds zoekend naar een optimale aansluiting bij de intrinsieke motivatie van het kind. Het dialoogmodel is de basis voor de handelingsplanning en deze zorgtrajecten. Een waaier aan orthopedagogische en psychologische visies en methodieken ondersteunen de begeleidingen.

Krachtversterkende vaardigheidstrainingen

Kinderen met bijzondere noden hebben bij het ontwikkelen van vaardigheden extra ondersteuning nodig. De basisvaardigheden waar alle kinderen op maat en binnen de eigen mogelijkheden dienen aan te werken zijn zelfredzaamheid, sociale vaardigheden, geloven in het eigen kunnen, autonomie, zelfontplooiing, veerkracht, zelfregulatie,… . Zowel gerichte leer- en oefenkansen aanbieden als spontane groeikansen aangrijpen zijn hierbij essentieel.

Inspraak en betrokkenheid bij hun eigen traject/handelingsplan, het zorggroepgebeuren en de grotere organisatie zijn bouwstenen voor eigenwaarde en respect voor anderen.

Responsabiliseren van de samenleving

De kinderen (en hun context) van MFC De Hagewinde hebben nood aan stevige, betrouwbare hulpverleners. De opdracht van deze medewerkers beperkt zich echter niet tot professionele, kwaliteitsvolle, betrokken inzet rechtstreeks naar de doelgroep (en de context) toe. Medewerkers van De Hagewinde stellen voorbeeldgedrag én responsabiliseren de buurt, scholen, andere hulpverleners én het beleid om onze kinderen het respect en de zorg te geven waar ze recht op hebben.

RTH Rechtstreeks toegankelijke hulp

Dagopvang

DAGOPVANG

Kinderen/jongeren die beroep willen doen op dagopvang worden tijdens de ochtend/avond, de schoolmiddagen, de woensdagnamiddagen en op vakantiedagen begeleid. Er wordt flexibel omgegaan met de intensiteit van deze zorg en indien zinvol, kunnen kinderen/jongeren enkele dagen van de week op de zorggroep aanwezig zijn.

Op de campus van BuBaO De Vinderij zijn acht dagopvanggroepen. Zij richten zich enkel naar kinderen uit het buitengewoon basisonderwijs type 2, 3 en 9.

Op de centrale campus in de Poststraat zijn er twee dagopvanggroepen die zich exclusief richten tot jongeren uit het secundair onderwijs.

VERBLIJF

In MFC De Hagewinde zijn er 15 zorggroepen waar een verblijfsaanbod is. Dit aanbod varieert van 5/7 tot 7/7. De zorggroepen zijn onderverdeeld op basis van een aangepast orthopedagogisch leefklimaat:

  • Kleutergroepen
  • Ondersteunend- en ontwikkelingsgericht leefklimaat
  • Autispecifiek leefklimaat
  • Regulerend leefklimaat
  • Vereenvoudigd leefklimaat
  • Kamertraining
  • Prikkelarm en beveiligend leefklimaat

Een zorggroep is nooit een doel op zich maar is steeds het middel om groeikansen en toekomstperspectief te bevorderen. Het leef- en werkklimaat moet afgestemd zijn op de eigenheid en zorgnood van het kind en zijn of haar context. Het leefklimaat binnen de zorggroepen van MFC De Hagewinde is daarom best ‘zo gewoon als kan, zo specifiek als moet’ en is een voortdurend streven naar aangepaste zorg voor ieder kind.

Naast en binnen het afgestemde groepsklimaat worden er geïndividualiseerde leer- en zorgtrajecten uitgebouwd, steeds zoekend naar een optimale aansluiting bij de intrinsieke motivatie van het kind. Het dialoogmodel is de basis voor de handelingsplanning en deze zorgtrajecten. Een waaier aan orthopedagogische en psychologische visies en methodieken ondersteunen de begeleidingen.

In iedere groep verblijven 7 tot 11 kinderen en jongeren. Deze worden begeleid door een team van begeleiders, een huishoudelijk medewerker, gezinsbegeleider en een zorgverantwoordelijke.

BEGELEIDING AAN HUIS

De begeleiding start met een intakegesprek. Tijdens dit gesprek luisteren we naar de hulpvragen van het gezin en lichten wij onze werking toe. Tijdens het traject gaan we met deze hulpvragen samen aan de slag.

De samenwerking met ouders staat centraal. We maken tijd om met hen in dialoog te gaan. We denken samen na, houden rekening met wat het gezin al geprobeerd heeft, proberen samen uit, ondervinden wat werkt/niet werkt…

  • Enkele voorbeelden van hulpvragen:
    • Hoe kan ik als ouder het gedrag van mijn kind meer begrijpen en mijn aanpak hierop proberen afstemmen?
    • Hoe kan mijn kind leren om met zijn boosheid om te gaan?
    • Zussen en broers begrijpen het gedrag niet. Hoe kan ik hen dit uitleggen?
    • Wat kan mijn kind in zijn vrije tijd doen?
    • Op welke manier kan ik als ouder ook voor mezelf zorgen?
    • Ik wil kunnen praten over de twijfels en vragen die ik als ouder heb.

We willen dat het gezin zich goed omringd en gesteund voelt. We brengen samen in beeld wie er rond het gezin staat. Wie zou dat nog meer kunnen zijn? Dit netwerk kan betrokken worden.

 

Aangezien we veel gezinnen een traject van begeleiding-aan-huis gunnen (of zo geschreven: Aangezien vele gezinnen een vraag hebben voor begeleiding-aan-huis), duren onze trajecten maximaal 1 jaar.  Er is tweewekelijks een begeleidingsmoment dat in het gezin doorgaat.  

OVERBRUGGINGSHULP

Vele aanmeldingen betekent jammer genoeg botsen op een wachtlijst.  Tijdens de wachttijd bieden we deze mogelijkheden van overbruggingshulp aan:

  • Oudercursus ASS
  • Oudercursus GES
  • Intensief, kortdurende begeleiding
  • autiBabbelBoester, praatgroep voor ouders met een kind met (vermoeden van) ASS
  • gezinsuitstap
  • Thema-avonden
  • Consultgesprekken

GIO - GLOBALE INDIVIDUELE ONDERSTEUNING

GIO wil meebouwen aan inclusietrajecten van jonge kinderen in reguliere kinderopvang en onderwijs.  Door op maat, in de klas of kinderopvang te ondersteunen, willen we extra kansen geven aan kinderen met specifieke zorgnoden.  GIO richt zich naar kindjes jonger dan 8 jaar komen.  Er wordt nauw samen gewerkt met ouders, begeleiders van de opvang en leerkrachten.  We gaan samen aan de slag met hun hulpvragen.  We zoeken naar wat helpend kan zijn en delen onze expertise.  Begeleidingsmomenten gaan in de kinderopvang of op school door.  Een GIO-traject duurt maximum 10 begeleidingsmomenten. 

Binnenkort kan je hier info vinden over Outreach. 

MUSKETON

Musketon biedt intensieve individuele ondersteuning voor een beperkt aantal kinderen/jongeren en hun zorggroep.

GRIGRI

De ondersteuning van Grigri vindt plaats in de school. Grigri heeft als doelstelling ervoor te zorgen dat het kind of de jongere zijn plaats in de klas blijft behouden.

TOU

TOU staat voor Time-Out Unit of tijdelijke ondersteuningseenheid en biedt ondersteuning aan alle zorggroepen en diensten van MFC De Hagewinde. Kinderen en jongeren kunnen soms vastlopen in hun emoties waarbij de ondersteuning in de groep niet voldoende toereikend is. In deze gevallen kunnen zij of hun begeleiders de hulp van het TOU-team inschakelen voor tijdelijke ondersteuning. Dit biedt hen de mogelijkheid om even afstand te nemen, na te denken over de situatie om nadien met een rustiger gevoel terug te gaan naar de zorggroep. De werking van TOU wordt voortdurend afgestemd op de behoeften van de kinderen en begeleiders.

VRIJETIJDSWERKING

Kinderen en jongeren hebben een grote nood aan spel en ontspanning. Kinderen kunnen van thuis of vanuit de zorggroep deelnemen aan het reguliere vrije tijdsaanbod, zoals jeugdbewegingen, sportclubs, speelpleinwerking. Voor heel wat van onze kinderen en jongeren is dit aanbod echter te veeleisend. Extra ondersteuning kan het pad soms effenen. Daarom bieden we vanuit de vrijetijdswerking een ruim aanbod aan sport, spel- en kookclubs alsook een jeugdclubwerking aan de kinderen en jongeren die bij MFC De Hagewinde verblijven.

MEDISCHE DIENST EN KINDERPSYCHIATER

Op het centraal domein is er aanwezigheid van een huisarts en verpleging in het kader van de opvolging van reguliere medische zorg. Daarnaast kan ook de kinderpsychiatrische opvolging, ondersteuning en behandeling binnen het MFC gebeuren. Dit zorgt voor afgestemde en adequate aanpak.

Voor gespecialiseerde zorg wordt er samengewerkt met externe zorgprofessionals, waaronder tandartsen, dermatologen, neurologen en andere medische specialisten.

STAPSTEEN

Stapsteen is het psychotherapeutisch team binnen MFC De Hagewinde. Na een belevingsonderzoek waarbij aan de hand van spelobservaties en gesprekken een beeld gevormd wordt van het emotioneel welbevinden en de noden kan ervoor gekozen worden om een passende individuele spel-, gespreks, of muziektherapie te starten. In een individuele therapie is intensief waardoor deze vorm van begeleiding niet altijd haalbaar of wenselijk is voor ieder kind.

Daarnaast bieden de therapeuten van Stapsteen ook ondersteuning aan de teams om samen op zoek te gaan naar een passende aanpak en begeleiding tijdens individuele trajecten.

n- RTH Niet rechtstreekst toegankelijke hulp

Dagopvang

Dagopvang

Kinderen/jongeren die beroep willen doen op dagopvang worden tijdens de ochtend/avond, de schoolmiddagen, de woensdagnamiddagen en op vakantiedagen begeleid. Er wordt flexibel omgegaan met de intensiteit van deze zorg en indien zinvol, kunnen kinderen/jongeren enkele dagen van de week op de zorggroep aanwezig zijn.

Op de campus van BuBaO De Vinderij zijn acht dagopvanggroepen. Zij richten zich enkel naar kinderen uit het buitengewoon basisonderwijs type 2, 3 en 9.

Op de centrale campus in de Poststraat zijn er twee dagopvanggroepen die zich exclusief richten tot jongeren uit het secundair onderwijs.

Verblijf

In MFC De Hagewinde zijn er 15 zorggroepen waar een verblijfsaanbod is. Dit aanbod varieert van 5/7 tot 7/7. De zorggroepen zijn onderverdeeld op basis van een aangepast orthopedagogisch leefklimaat:

  • Kleutergroepen
  • Ondersteunend- en ontwikkelingsgericht leefklimaat
  • Autispecifiek leefklimaat
  • Regulerend leefklimaat
  • Vereenvoudigd leefklimaat
  • Kamertraining
  • Prikkelarm en beveiligend leefklimaat

 

Een zorggroep is nooit een doel op zich maar is steeds het middel om groeikansen en toekomstperspectief te bevorderen. Het leef- en werkklimaat moet afgestemd zijn op de eigenheid en zorgnood van het kind en zijn of haar context. Het leefklimaat binnen de zorggroepen van MFC De Hagewinde is daarom best ‘zo gewoon als kan, zo specifiek als moet’ en is een voortdurend streven naar aangepaste zorg voor ieder kind.

Naast en binnen het afgestemde groepsklimaat worden er geïndividualiseerde leer- en zorgtrajecten uitgebouwd, steeds zoekend naar een optimale aansluiting bij de intrinsieke motivatie van het kind. Het dialoogmodel is de basis voor de handelingsplanning en deze zorgtrajecten. Een waaier aan orthopedagogische en psychologische visies en methodieken ondersteunen de begeleidingen.

In iedere groep verblijven 7 tot 11 kinderen en jongeren. Deze worden begeleid door een team van begeleiders, een huishoudelijk medewerker, gezinsbegeleider en een zorgverantwoordelijke.

Begeleiding-aan-huis

De begeleiding start met een intakegesprek. Tijdens dit gesprek luisteren we naar de hulpvragen van het gezin en lichten wij onze werking toe. Tijdens het traject gaan we met deze hulpvragen samen aan de slag.

De samenwerking met ouders staat centraal. We maken tijd om met hen in dialoog te gaan. We denken samen na, houden rekening met wat het gezin al geprobeerd heeft, proberen samen uit, ondervinden wat werkt/niet werkt…

  • Enkele voorbeelden van hulpvragen:
    • Hoe kan ik als ouder het gedrag van mijn kind meer begrijpen en mijn aanpak hierop proberen afstemmen?
    • Hoe kan mijn kind leren om met zijn boosheid om te gaan?
    • Zussen en broers begrijpen het gedrag niet. Hoe kan ik hen dit uitleggen?
    • Wat kan mijn kind in zijn vrije tijd doen?
    • Op welke manier kan ik als ouder ook voor mezelf zorgen?
    • Ik wil kunnen praten over de twijfels en vragen die ik als ouder heb.

We willen dat het gezin zich goed omringd en gesteund voelt. We brengen samen in beeld wie er rond het gezin staat. Wie zou dat nog meer kunnen zijn? Dit netwerk kan betrokken worden.

Aangezien we veel gezinnen een traject van begeleiding-aan-huis gunnen (of zo geschreven: Aangezien vele gezinnen een vraag hebben voor begeleiding-aan-huis), duren onze trajecten maximaal 1 jaar.  Er is tweewekelijks een begeleidingsmoment dat in het gezin doorgaat.  

Overbruggingshulp

Vele aanmeldingen betekent jammer genoeg botsen op een wachtlijst.  Tijdens de wachttijd bieden we deze mogelijkheden van overbruggingshulp aan:

  • Oudercursus ASS
  • Oudercursus GES
  • Intensief, kortdurende begeleiding
  • autiBabbelBoester, praatgroep voor ouders met een kind met (vermoeden van) ASS
  • gezinsuitstap
  • Thema-avonden
  • Consultgesprekken

GIO - Globale Individuele Ondersteuning

GIO wil meebouwen aan inclusietrajecten van jonge kinderen in reguliere kinderopvang en onderwijs.  Door op maat, in de klas of kinderopvang te ondersteunen, willen we extra kansen geven aan kinderen met specifieke zorgnoden.  GIO richt zich naar kindjes jonger dan 8 jaar komen.  Er wordt nauw samen gewerkt met ouders, begeleiders van de opvang en leerkrachten.  We gaan samen aan de slag met hun hulpvragen.  We zoeken naar wat helpend kan zijn en delen onze expertise.  Begeleidingsmomenten gaan in de kinderopvang of op school door.  Een GIO-traject duurt maximum 10 begeleidingsmomenten. 

Musketon

Musketon biedt intensieve individuele ondersteuning voor een beperkt aantal kinderen/jongeren en hun zorggroep.

GRIGRI

De ondersteuning van Grigri vindt plaats in de school. Grigri heeft als doelstelling ervoor te zorgen dat het kind of de jongere zijn plaats in de klas blijft behouden.

TOU

TOU staat voor Time-Out Unit of tijdelijke ondersteuningseenheid en biedt ondersteuning aan alle zorggroepen en diensten van MFC De Hagewinde. Kinderen en jongeren kunnen soms vastlopen in hun emoties waarbij de ondersteuning in de groep niet voldoende toereikend is. In deze gevallen kunnen zij of hun begeleiders de hulp van het TOU-team inschakelen voor tijdelijke ondersteuning. Dit biedt hen de mogelijkheid om even afstand te nemen, na te denken over de situatie om nadien met een rustiger gevoel terug te gaan naar de zorggroep. De werking van TOU wordt voortdurend afgestemd op de behoeften van de kinderen en begeleiders.

Vrijetijdswerking

Kinderen en jongeren hebben een grote nood aan spel en ontspanning. Kinderen kunnen van thuis of vanuit de zorggroep deelnemen aan het reguliere vrije tijdsaanbod, zoals jeugdbewegingen, sportclubs, speelpleinwerking. Voor heel wat van onze kinderen en jongeren is dit aanbod echter te veeleisend. Extra ondersteuning kan het pad soms effenen. Daarom bieden we vanuit de vrijetijdswerking een ruim aanbod aan sport, spel- en kookclubs alsook een jeugdclubwerking aan de kinderen en jongeren die bij MFC De Hagewinde verblijven.

Medische dienst en kinderpsychiater

Op het centraal domein is er aanwezigheid van een omnipracticus en verpleging in het kader van de opvolging van reguliere medische zorg. Daarnaast kan ook de kinderpsychiatrische opvolging, ondersteuning en behandeling binnen het MFC gebeuren. Dit zorgt voor afgestemde en adequate aanpak.

Voor gespecialiseerde zorg wordt er samengewerkt met externe zorgprofessionals, waaronder tandartsen, dermatologen, neurologen en andere medische specialisten.

Stapsteen

Stapsteen is het psychotherapeutisch team binnen MFC De Hagewinde. Na een belevingsonderzoek waarbij aan de hand van spelobservaties en gesprekken een beeld gevormd wordt van het emotioneel welbevinden en de noden kan ervoor gekozen worden om een passende individuele spel-, gespreks, of muziektherapie te starten. In een individuele therapie is intensief waardoor deze vorm van begeleiding niet altijd haalbaar of wenselijk is voor ieder kind.

Daarnaast bieden de therapeuten van Stapsteen ook ondersteuning aan de teams om samen op zoek te gaan naar een passende aanpak en begeleiding tijdens individuele trajecten.